
Nakon odrađene Velike nagrade Bahreina, četvrte utrke ove sezone, stanje na vrhu što se tiče poretka konstruktora je očekivano. McLaren s dominantnim bolidom i dva ozbiljna vozača već sada stvara ogromnu prednost te bi se morale poklopiti mnogo stvari u nastavku sezone kako bi se ona smanjila.
Ne samo da je potreban pad forme McLarena, odnosno nekoliko utrka u kojem bi im bolid zakazao što bi im onemogućilo da osvoje bodove ili nekakva druga slična neočekivana okolnost, već bi ostale ekipe morale u nastavku ozbiljno unaprijediti svoje bolide i k tome još i izbjeći sve greške kako bi ih uhvatile.
Borba za naslov prvaka među vozačima je pak i dalje otvorena. Koliko god da je McLaren dominantan, predatorski instinkt Maxa Verstappena kažnjava svaki potencijalni propust protivnika te je teško otpisati njegovu umješanost u borbu za vrh koju vode vozači McLarena.
Međutim, da je Formula 1 sport u kojem pored svih tih zagarantiranih predviđanja se ipak događaju i nagli preokreti već nakon samo četiri utrke dokazuje trenutno peta ekipa prvenstva, Haas.
Haas je izgledao nakon prve utrke grozno
Haas uživa najbolji početak sezone još od 2016. kada su debitirali sa šestim, petim i osmim mjestom Romaina Grosjeana. Izuzev te sezone, nikada nisu imali ovoliko bodova koliko imaju sada nakon četiri utrke, no za razliku od tog debija, ovoga se puta mogu pohvaliti da imaju dva konkurentna bolida. Ako se vratimo na početak sezone, nije izgledalo kao da ćemo ih dovoditi u vezu s borbom za sredinu tablice konstruktora. Dapače, postojali su pokazatelji koji su ih označavali kao najlošiju ekipu sezone.
Haasov bolid koji je debitirao na testiranjima u Bahreinu je imao vrlo sličan dizajn kao prošlogodišnji bolid. Odluka ekipe je bila da je isplativije okrenuti se ka 2026. godini te su resursi usmjereni na razvoj bolida za tu godinu koja donosi radikalne promjene u pravilima.
Iako je dizajnom podsjećao na stari bolid, novi VF-25 je izgledao dobro u sporim zavojima na stazi u Bahreinu. Problem je bio sustav za smanjenje otpora zraka, odnosno DRS. Šef momčadi Ayao Komatsu je nakon početnih testiranja priznao da bolid ima problema na pravcima s DRS-om te da ne postižu dovoljnu maksimalnu brzinu.
Dok je momčad radila na tome da riješi spomenuti problem, prva utrka sezone, ona u Australiji, je ukazala na nove probleme Haasa. Na stazi Albert Park, koja je po svojoj prirodi znatno drugačija od one u Bahreinu, je Haasov VF-25 snažno poskakivao u svim brzim sektorima, dok se posebno mučio kroz promjenu smjera između zavoja 9 i 10. Oliver Bearman je doživio veliki sudar u toj šikani tijekom prvog treninga, potpuno uništivši bolid.
Big Crash for Ollie Bearman brings out the Red Flag in FP1 💥😨
— The F1 Republic 🏁 (@TheF1Republic) March 14, 2025
Driver is ok and cleared by medical team ✅#F1 #F12025 #AustralianGP #TheF1Republic pic.twitter.com/SD2AqfGur4
Zbog problema s DRS-om, Haas je u Australiji imao naum spustiti bolid što niže te iskoristiti aerodinamičku prednost koju bi s takvim postavkama imali i tako poništiti slab učinak DRS-a. Snažno poskakivanje se javilo odmah pa su iz Haas morali podizati bolid što je u potpunosti uništilo njihove performanse, čak i u sporim zavojima u kojima su izgledali dobro.
Esteban Ocon i Oliver Bearman su se kvalificirali kao posljednji, a na posljednjim mjestima su bili i nakon same utrke. Kišni uvjeti nisu bili faktor što se tiče njihove kvalitete jer je Haas jednostavno izgledao loše. Komatsu je izjavio nakon utrke da zbog tipa zavoja u Bahreinu uopće nisu primjetili taj problem, odnosno da nisu razumijeli da bi to mogao biti problem sve dok nisu počeli voziti po stazi u Australiji.
Velika nagrada Kine je donijela preokret
Na Velikoj nagradi Kine se činilo kao da gledamo potpuno novi Haas. Osvojeno peto i osmo mjesto nakon grozne izvedbe u Australiji bi sugeriralo da je Haas pronašao neku dobitnu formulu nakon samo tjedan dana, međutim radilo se o situacijskoj prednosti čega su bili svjesni i unutar momčadi.
Kako je staza u Kini bila izuzetno glatka, momčadi su spuštale svoje bolide bez straha od poskakivanja. Neke je doduše to koštalo kao Ferrari kojem je bolid Lewisa Hamiltona na kraju bio diskvalificiran zbog pretjeranog trošenja podnice, međutim za Haas se sve odvilo sjajno. Njihov VF-25 je izgledao puno bolje u zavojima, poskakivanja nije bilo te je bolid generirao više potisne sile.
Osim toga, niže temperature tijekom utrke su značajno smanjile trošenje guma i učinile strategiju jednog zaustavljanja najbržom. Haasovi stratezi su među prvima to prepoznali te su iskoristili tu strategiju za oba vozača, što je bio pun pogodak.
Unatoč sjajnom rezultatu, Komatsu kao inžinjer nije bio uvjeren da su riješeni svi problemi. Dok bi bivši šef ekipe Guenther Steiner iskoristio ovu pobjedu za dobru samopromociju na Netflixovom serijalu Drive to Survive, Komatsu je smatrao da je kineska staza sakrila probleme koje bolid ima. Upravo ih je Steiner nakon Australije proglasio najlošijom ekipom u prvenstvu što mu trenutno baš i ne ide na čast.
Riskirali su za utrku u Japanu i to im se isplatilo
Prije utrke u Japanu je momčad radila na rješenju problema i pronašli su ga u novom difuzoru kojeg nisu niti testirali u zračnom tunelu. Komatsu je priznao da je postavljanje novog difuzora bez testiranja mogli završiti pogubno, no rizik se isplatio, a njihova “napamet” procjena se ispostavila točnom.
Novi difuzor je stabilizirao protok zraka pri različitim visinama i brzinama, a dizajnom podsjeća na Ferrarijev iz Monze prošle godine kada su oni rješavali problem poskakivanja. Već na prvom treningu u Japanu je na bolidu Bearmana sve funkcioniralo kako treba, dok je Ocon trening vozio sa starim difuzorom usporedbe radi.
Hi guys,
— Xavier Gàzquez (@xavigazquez) April 5, 2025
The Haas’s new flat floor and diffuser, among other details. It looks nice. 👌
.#xaviimages #f1technicalphotographer #aeroporn
.#F1Tech #JapanesseGP #suzuka #formula1 #F1 🏎️
. pic.twitter.com/FZARtSQcH3
Oba vozača su s novim difuzorom krenula u treći trening te kvalifikacije, no Bearman se puno brže prilagodio na promjene od Ocona. Momak kojem je ovo prva puna sezona u Formuli 1 se kvalificirao kao deseti te je završio utrku na istoj poziciji, ponajviše zahvaljujući nižim temperaturama koje su i ovoga puta omogućile strategiju s jednim zaustavljanjem.
S druge strane, Ocon se cijeli vikend mučio s bolidom te je izjavio kako sumnja u nove dijelove te da po njemu bolid ne pruža bolje performanse nego ranije. Komatsu je nedugo nakon te izjave rekao da svi podaci ukazuju na to da je i Oconov bolid bolje funkcionirao.
Bahrein je ispao potvrda dobrog rada
Nakon Velike nagrade Bahreina, vrlo je vjerojatno da se sada i Ocon slaže s time. Bahrein je na prvu izgledao kao katastrofa za Haas. Viša temperatura staze i tri DRS zone su bili za njih nepovoljni uvjeti, a kvalifikacije u kojima je Bearman završio zadnji, a Ocon razbio bolid u drugom krugu su naizgled okončali njihov vikend.
Međutim, Haas se izvukao iz nemogućeg. Momčad je još jednom odradila bezgrešnu strategiju što se zaustavljanja i promjena guma tiče, a agresivnost Bearmana i stabilnost Ocona su izašli na vidjelo. Ocon je startao kao 14., a završio je na osmom mjestu, dok se Bearman probio za čak 10 mjesta od posljednjeg 20. do 10.

Oba vozača su imali svoje kritičare pred početak sezone. Za Ocona se često zna govoriti da je prljavi vozač te da nepotrebno ugrožava ostale na stazi, dok je Bearman bio tretiran kao vozač kojeg su pretjerano napuhali engleski mediji. Realnost je pak da su oboje trebala dobiti po jednu “Driver of the Day” titulu ove sezone, međutim momčad za koju voze nije nimalo atraktivna generalnoj publici.
To bi se uskoro moglo ipak promijeniti te bi i prosječan gledatelj sve više mogao obraćati pozornost na Haas. Jer umjesto potencijalne katastrofe, u Bahreinu se za njih poklopila “savršena oluja”, odnosno pokazatelj da donose vrhunske strateške odluke, da imaju ozbiljan tandem vozača te da znaju promptno i kvalitetno reagirati po pitanju izmjena na bolidu. To ih čini, makar za neutralne gledatelje, najzabavnijom ekipom sezone.