
Kada se u petak u 2 sata i 30 minuta po srednjoeuropskom vremenu upali zeleno svijetlo na izlasku iz pit lanea staze u Melbourneu te krene odbrojavanje vremena preostalog za prvi slobodni trening Velike nagrade Australije, službeno će započeti nova, 76. sezona Formule 1.
Jedna je to od najiščekivanijih sezona u povijesti. Još prije početka prošle sezone i trenutka kada je objavljeno da Lewis Hamilton prelazi u redove Ferrarija, postalo je jasno da će taj trening, iako rezultatski potpuno nebitan, biti događaj kojeg će mnogi iščekivati više nego neke utrke. Ali, da priča ne ostane samo na tome, razvoj situacije tijekom 2024. godine, ali i tijekom međusezone, pruža nam nadu da bi pred nama mogla biti i jedna od najboljih sezona od kada je Formule 1.
Ubitačan tempo
Kada smo već kod “naj” epiteta, treba spomenuti da kalendar ukupno sadrži 24 utrke, što je izjednačenje rekordnog broja F1 vikenda od prošle sezone.
Ubitačan tempo kreće od samoga početka. Samo sedam dana nakon Australije, slijedi utrka u Kini. Utrka koja je ujedno i sprint vikend, što će dodatno pojačati napetost. Poslije Kine, uslijedit će vikend odmora, a onda – triple header – Japan, Bahrein, Saudijska Arabija. Tri utrke u tri vikenda.
Sezona će tako započeti s pet utrka u prvih 6 vikenda, a nakon malo odmora prije i poslije utrke u Miamiju, kalendar se seli u Europu. Taj dio započinje s uzastopnim utrkama u Imoli, Monacu i Barceloni, nakon čega tempo pauzira do kraja sezone kada će tijekom listopada, studenoga i prosinca biti odvoženo 7 utrka, uz tri sprinta.
Za one koji su, uz automobilizam, ljubitelji i motociklizma te prate MotoGP, prva slobodna nedjelja je 10. kolovoza, stoga pametno planirajte svoja obiteljska okupljanja.
Svi žele naslov
Ako vam broj utrka nije dovoljan jamac spektakla, onda bi broj vozača koji se s pravom smatraju kandidatima za naslov trebao biti.
Pred sami početak sezone, pet je vozača koje javnost s potpunim pravom smatra vrlo realnim kandidatima. To su, poredani prema prognozama kladionica, Lando Norris (McLaren), Max Verstappen (Red Bull), Charles Leclerc (Ferrari), Lewis Hamilton (Ferrari) i Oscar Piastri (McLaren). Iz prikrajka svoju šansu kao šesti favorit vreba i George Russell (Mercedes), no čini se da je on ipak jedan korak iza glavnih favorita.
Bez obzira na to koliko će se vozača na kraju boriti za naslov te tko će i kada iz te borbe otpasti, sve vodi k tome da će se o tituli najboljeg odlučivati 7. prosinca u Abu Dhabiju na posljednjoj utrci sezone. To je, uostalom, sve što jedan ljubitelj Formule 1 može poželjeti.
Posljednja sezona aktualnih pravila
Formula 1 će 2026. godine ući u novu eru sporta. Promjene u pravilima koje dolaze su toliko velike da možemo reći da će to biti neki potpuno drugi sport. No, biti će vremena za tekst o tome. Trenutačno je važnije pogledati što to znači za sezonu pred nama.
Aktualna pravila su na snazi već nekoliko sezona. Sve je počelo 2022. godine kada smo od ekipa mogli vidjeti različite ideje po pitanju dizajna bolida. Mercedes je došao s konceptom bez bočnih strana, Ferrari se odlučio za dosta širi bolid sa svojevrsnim “kadicama” na vrhu sidepodova, dok je Red Bull pripremio nekakvu kombinaciju te dvije stvari, izgledom najkonzervativniju u odnosu na ono što smo to tada imali prilike vidjeti.
Mercedesov se koncept odmah pokazao kao promašaj, Ferrari je odlično krenuo, ali su i oni napustili svoj koncept te je sve vodilo ka nekakvoj iteraciji onoga što je imao Red Bull. To je dovelo do situacije da su sve najbolje ekipe došle do nekakvog maksimuma kojeg aktualni pravilnik omogućava te su razlike među bolidima minimalne, kako konceptom, tako i po pitanju brzine.
To se dogodilo i u posljednjoj godini prethodnih pravila. A, ako ne znaš šta je bilo, nek ti kaže Abu Dhabi 2021. Odluka o prvaku pala je u posljednjem krugu posljednje utrke sezone. Iako se kontroverze oko te utrke i dalje vuku, svijet Formule 1 tu godinu pamti kao jednu od najboljih u povijesti sporta. Lewis Hamilton i Max Verstappen su već na prvoj utrci pokazali kakve će bitke voditi te su taj tempo održali tijekom cijele sezone.
Dio ekipa je već odustao
I dok gornji dio grida gleda kako raširiti granice pravilnika dovoljno da izvuku dodatne tisućinke, a da pritom ne prijeđu na krivu stranu, ekipe s druge strane poretka su od toga davno odustale, te su se okrenule novoj eri. Ili bi to barem treble napraviti.
Među njima se najviše ističu Aston Martin i Sauber.
Legendarni britanski brend došao je do najvećeg ulova (izuzev Hamiltona) tijekom prošlogodišnje tržnice. Iz Red Bulla je došao inženjerski guru Adrian Newey. Ovaj legendarni dizajner bolida u Formuli 1 je od 1980. godine, a njegovi bolidi su osvojili 14 vozačkih i 12 konstruktorskih naslova, te upisali ukupno 223 pobjede u Grand Prix utrkama. Čovjek je to za kojeg kažu da “vidi zrak”, tj. da u glavi može predvidjeti strujanje zraka oko bolida u zavisnosti od svih aerodinamičkih elemenata koji postoje na bolidu.
On je za Aston Martin započeo raditi 1. ožujka ove godine i pretpostavlja se da će mu glavni fokus biti priprema bolida za 2026. godinu. Britanski tim na taj način želi u raskoraku uhvatiti one koji su na vrhu i koji će veći dio trenutačne sezone morati posvetiti daljnjem razvoju aktualnog bolida, što će im ostaviti manje vremena za fokus na nova pravila, u čemu Aston Martin vidi svoju priliku da se na početku 2026. probiju do vrha poretka. Nadaju se da će im u tome pomoći i Honda koja napušta redove Red Bulla na kraju sezone.
Vozačka postava ostaje ista. Fernando Alonso i Lance Stroll su zadržali mjesta za ovu, a ugovori im vrijede i za sljedeću sezonu.
Slična priča očekuje i Sauber. Legendarni švicarski tim vozi svoje posljednje utrke u Formuli 1, s obzirom na to da će od sljedeće sezone nositi ime Audi. Njemački automobilski gigant otkupio je tim iz Hinwila te će započeti novu eru pod drugim imenom. Njihove najveće akvizicije su Mattia Binotto, nekadašnji šef Ferrarija koji se u toj ulozi nije proslavio, ali je bio vrlo dobar na poziciji šefa odjela za razvoj motora, te Jonathan Wheatley, bivši sportski direktor Red Bulla, koji od 1. travnja dolazi na poziciji šefa ekipe.
Kada je vozačka postava u pitanju, Sauber ima dva nova vozača. Nico Hülkenberg donosi iskustvo, ali i ispunjava želju Audija da u svom timu ima njemačkog vozača, a Gabriel Bortoleto ulazi u Formulu 1 kao prvak Formule 2. Mladi Brazilac se iskazao u nižim kategorijama, te je tek četvrti vozač ikada koji je osvajao Formulu 3 i Formulu 2 u uzastopnim sezonama. Prije njega to su ostvarili samo Leclerc, Russell i Piastri.
Po formi prikazanoj tijekom testiranja, Aston Martin i Sauber nalaze se na samom začelju poretka te je potpuno logično da sve svoje resurse usmjere prema sljedećoj sezoni.
Prilika za dokazivanje
Na dnu poretka je i ekipa novog imena – Racing Bulls. Druga ekipa Red Bulla, prošle sezone poznata pod imenom Visa Cash App RB, nema potrebu fokusirati se na ono što dolazi. Njihova ambicija ionako nikad nisu bile pobjede i naslovi. Oni su fokusirani na razvoj mladih vozača iz akademije. Jedan takav, Liam Lawson, u međusezoni je promoviran u vozača glavne ekipe, a zamijenit će ga još jedna rookie, aktualni viceprvak Formule 2 – Isack Hadjar. Mladi Francuz privukao je pozornost javnosti svojim ne odveć promišljenim izjavama na Team Radio. Timski kolega će mu biti Yuki Tsunoda, vozač koji je tijekom svoje četiri prethodne godine naviknuo tim na takvu komunikaciju, pa će, iz tog pogleda, Racing Bullsi biti zanimljivi za gledati, tj. slušati.
Na sedmom mjestu po prognozama nalazi se Haas, još jedna ekipa s potpuno novom vozačkom postavom. Za razliku od vozača, američki tim se odlučio ne mijenjati stvari previše po pitanju bolida. Nastavljaju sa svojom praksom da se fokusiraju samo na one stvari s kojima su prethodne sezone imali najviše problema, te postepeno graditi na onome što već znaju o bolidu.
Vozačku postavu će predvoditi Esteban Ocon, 28-godišnji Francuz koji, iako je relativno mlad, ulazi u svoju devetu sezonu u Formuli 1 te donosi hrpu iskustva iz Alpinea. Pridružit će mu se mladi Britanac Oliver Bearman, član Ferrarijeve akademije, što samo još jednom potvrđuje uske veze između Ferrarija i američkog tima.
Putujući cirkus
Za Formulu 1 često znaju reći da je “najbrži cirkus na svijetu”. Riječi “cirkus”, Alpine daje jedno sasvim novo značenje.
Na čelo francuskog tima, ili barem ono što je od njega ostalo, vratio se Flavio Briatore. Talijan koji je vodio Benetton do naslova 1994. i 1995. s Michaelom Schumacherom, pa zatim u Renault 2005. i 2006. s Fernandom Alonsom. U međuvremenu je zbog namještanja utrke u Singapuru 2008. godine doživotno izbačen iz Formule 1. Ali, čini se da “doživotno” u Formuli 1 ima neko drugo značenje pa Flavio opet jaše.
Danas na funkciji izvršnog savjetnika Alpinea, Briatore je tijekom 2024. godine potpisao Jacka Doohana na upražnjeno mjesto nakon odlaska Ocona, zatim je ucijenio Ocona da odustane od sudjelovanja na zadnjoj utrci sezone te prepusti mjesto Australcu, a onda je potpisao Franca Colapinta kao rezervnog vozača iako je javna tajna da će Argentinac ubrzo uskočiti u bolid, te da je F1 karijera Jacka Doohana završila i prije nego što je zapravo počela.
U svemu tome, Pierre Gasly je isprofilirao kao vođa tima. Tima koji je tijekom predsezonskih testiranja pokazao napredak i koji će se boriti za bodove. Osim ako im zakulisne igre ne stanu na put razvoja.
U cijelom tom cirkusu, već je zaboravljena vijest da Renault napušta sport na kraju godine te da Alpine u novu eru ulazi s Mercedesovim motorima. Stvar postaje još bizarnija kada uzmemo u obzir šuškanja da je Alpine prekoračio dozvoljeni budžet zbog troškova razvoja motora za 2026. godinu. Motora kojeg ipak neće koristiti.
Williams napravio najveći iskorak
Potpuna suprotnost u odnosu na cirkus Alpinea je stabilnost koju održava Williams. Doduše, imali su i oni svojih upitnih odluka, ali od kada je James Vowles preuzeo rukovodeći položaj na početku 2023. godine, riječ “stabilnost” je najbolji način za opisati ovaj tim.
Williams je legendarni tim. Ali tim koji je dugo bio zaglavljen u prošlosti. Prošle godine je u javnost došla informacija da su u timu koristili Excel kao bazu podataka za praćenje stanja dijelova potrebnih za sastaviti bolid. Ta lista je sadržavala preko 20 tisuća različitih dijelova, a samo prednje krilo se sastoji od 400 raznih dijelova.
Šokantno je da jedan tim Formule 1 funkcionira na takav način u 2024. godini, a posebno je to šokantno bilo za nekoga tko je došao iz Mercedesa i nekoga tko je tamo, između ostaloga, bio zadužen za podatke i njihovu organizaciju.
To je tip transformacije koje je Volwes morao napraviti nakon preuzimanja tima. I čini se da mu jako dobro ide.
S vozačke strane, prethodne tri sezone tim predvodi Alex Albon. Njegovi rezultati u tom periodu, ako uzmemo u obzir da je Williams boravio na dnu poretka, bili su vrlo dobri. Ali, sada je vrijeme za iskorak. A taj iskorak bi trebao donijeti Carlos Sainz.
Španjolac je napustio Ferrari nakon što je objavljeno da u Maranello dolazi Lewis Hamilton. Iako je prvo ciljao na mjesto u Red Bullu ili Mercedesu, s njima se nije uspio dogovoriti, te je tim iz Grovea došao kao utješna nagrada. Ali, sada se čini da je Williams puno bolje rješenje nego se činilo.
Sainz je tijekom testiranja postavio najbrže vrijeme od svih – 1:29.348. To je gotovo 9 desetinski brže od vremena kojeg je Alex Albon postavio tijekom kvalifikacija za VN Bahreina 2024. Jasan je to znak iskoraka napravljenog u međusezoni te se Williams tako po performansama postavio na mjesto odmah iza najbrže četvorke.
Šest vozača u borbi za naslov
A odnos snaga između vodeće četvorke je poprilično izjednačen. Vlada konsenzus da je McLaren na temelju forme tijekom testiranja malo ispred ostalih, ali nije to ništa što se ne može promijeniti već u Australiji.
Vodeća četvorka u svojim redovima ima dva rookieja i oni su vozači od kojih se ne očekuje da budu u borbi za naslov. To su Liam Lawson (Red Bull) i Andrea Kimi Antonelli (Mercedes). Iako Lawson iza sebe već ima 11 utrka u F1, ovo će mu biti prva puna sezona u sportu.
Od njih se ne očekuju velike stvari tijekom 2025. godine, ali valja napomenuti da će Antonelli u Australiji postati treći najmlađi vozač u povijesti koji je nastupio u utrci Formule 1, a ako uspije doći do pobjede u jednoj od prve tri utrke, postao bi najmlađi pobjednik ikada.
Ostalih šest vozača cilja na najviše domete.
Najmanje šanse od njih ima George Russell. Iako je Mercedes pokazao napredak te ga neki analitičari stavljaju na drugo mjesto po performansama prikazanim tijekom službenog testa u Bahreinu, u obzir treba uzeti okolnosti te da se temperature u pustinji bile dosta niske, a upravo su takvi uvjeti tijekom prošle godine pogodovali njemačkom timu. Zbog toga ostaje skepsa o pitanju Mercedesovih i Russellovih mogućnosti.
Skepsa se javlja i kod Red Bulla. Max Verstappen je i dalje u timu, aktualni je prvak i trenutačno najbolji vozač na gridu. Ipak, Adrian Newey više ne stoluje u Milton Keynesu. I to je ono što ostavlja dozu sumnje kada su “crveni bikovi” u pitanju.
Testiranja nisu pokazala da je Red Bull u problemu, bolid kojeg je sa svojim timom dizajnirao Pierre Waché (jedan od Neweyevih učenika) je izgledao dobro, na razini Ferrarija i Mercedesa, ali sumnju ostavlja pad kojeg je ekipa doživjela tijekom drugog dijela 2024. godine, nakon što je Newey napustio tim.
Potpuno suprotni trend u tom trenutku imao je Ferrari. Nakon solidnog starta i malog pada tijekom ljetnog dijela, u drugi dio sezone talijanski tim je ušao uzlaznom formom te na tome grade ambicije za sezonu pred nama. Dodajte tome dolazak Lewisa Hamiltona i jasno je zašto je upravo Ferrari najveći konkurent McLarenu za naslov.
Ambicije ne kriju, više puta su rekli da je cilj osvajanje barem jednog naslova i da bi sve osim toga bio neuspjeh. Tijekom trećeg dana testiranja pojavili su se određeni problemi na bolidu, te su zbog toga neki analitičari Ferrari smjestili na 4. mjesto na ulasku u sezonu. Ipak, talijanski mediji su uvjereni da u Maranellu skrivaju svoju pravu brzinu te da je Ferrari spreman za sezonu. Sezonu u kojoj traže prvi vozački naslov nakon 18 godina.
A na putu do tog cilja stoji im McLaren, tim koji je u sličnoj situaciji i traži prvi vozački naslov nakon 17 godina. Aktualni konstruktorski prvaci tijekom testiranja su pokazali najbolju formu te u sezonu ulaze kao prvi favoriti.
Vozačku postavu tima iz Wokinga čini dvojac koji je tijekom 2024. godine upisao svoje prve pobjede te nema previše iskustva kada je borba za naslove u pitanju. Istu stvar možemo reći i za vodstvo tima općenito, te to ostavlja najveći znak pitanja kada govorimo o McLarenu. Kvalitetan bolid imaju, kao i kvalitetne vozače. Ostaje samo pitanje konzistentnosti. Nešto što još uvijek moraju pokazati da su u stanju isporučiti.
Spektakl ne bi trebao izostati
Premda se neke razlike između timova na vrhu mogu naslutiti, one su toliko male da bi se situacija od staze do staze mogla mijenjati. Nekome će odgovarati spori, nekome brzi zavoji. Nekome hladniji, nekome topliji uvjeti.
Razlike su toliko male da bi napokon mogli gledati utrke i prvenstvo koje odlučuju vozači svojom kvalitetom, a ne performansama bolida.
I zbog toga je ovo sezona koju ne smijete propustiti.
Već večeras, kada tijekom prvog treninga u Australiji Lewis Hamilton po prvi puta u jednoj službenoj sesiji nastupi za Ferrari, dogodit će se trenutak koji će ući u povijest.
A taj povijesni trenutak bi mogao biti samo najava onoga što slijedi.
10 timova, 20 vozača, 24 utrke. Pa tko će koga…