Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 28)
Komentar

Danas počinje nova WRC sezona. Nema Hrvatske, ali ima promjena pravila

Kraj siječnja već je tradicionalno rezerviran za početak nove WRC sezone, pa će tako biti i ove godine. Naime, u četvrtak će se po prvi puta ove sezone upaliti motori u Monte Carlu, prvoj od 14 stanica ovogodišnjeg Svjetskog rally prvenstva.

Nažalost, Hrvatska neće biti jedna od tih 14 stanica. Croatia Rally ove će godine zaključiti sezonu ERC-a (Europskog prvenstva u rallyju), a na WRC kalendar se vraća za 2026. i 2027. godinu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

A kad smo već kod povrataka, vraća se i Kalle Rovanperä. Dvadesetčetverogodišnji Finac dvostruki WRC prvak prethodne se sezone pojavio na tek 7 od 13 utrka, ali i to mu je bilo dovoljno da upiše 4 pobjede. Baš to ga, uz prethodne dvije titule, stavlja među favorite za osvajanje WRC titule za 2025. godinu.

Thierry Neuville brani titulu najboljeg

Na početku protekle sezone nije bilo tako jasnog favorita. Činjenica da se Rovanperä odlučio preskakati neke utrke dala nam je do znanja da je “sezona lova” otvorena. To je u prvi plan stavilo dvojicu vozača za koje se moglo reći: “Sad ili nikad”.

Bili su to Hyundaijev 35-godišnji Belgijac Thierry Neuville te njegov vršnjak iz Toyote Velšanin Elfyn Evans. Kao treći pretendent se isprofilirao godinu stariji Estonac Ott Tänak koji već ima titulu iz 2019. godine, ali postojale su sumnje u to koliko će mu trebati da se privikne na novi Hyundai nakon što je proteklu sezonu proveo vozeći za M-Sport Ford.

Fast Forward na kraj sezone. Thierry Neuville osvojio je svoj prvi naslov, iako je pobijedio na samo dvije od 13 utrka. Njegov glavni forte bila je konstantnost pa je tako čak 10 puta završio među 5 najbržih vozača tijekom vikenda.

Pobjede vs. konstantnost

I pored toga što je propustio gotovo polovicu utrka, Rovanperä je upisao najveći broj pobjeda (4) u sezoni. Svakako u obzir moramo uzeti činjenicu da nije vozio za velik ulog (zbog propuštanja utrka bilo je jasno da se neće boriti za naslov, op.a.) te je shodno tome mogao preuzeti više rizika, ali kada se sjetimo na kakav je dominantan način osvajao titule 2022. i 2023. godine, jasno je zašto ga se stavlja u uži krug favorita.

Iako podatak o pobjedama izgleda zastrašujuće, treba napomenuti da je Rovanperä u ostale tri utrke osvojio samo 16 bodova. Ukupno, Finac je sezonu završio na saldu od 114 bodova. Kada izračunamo broj bodova koje je Neuville osvojio samo na utrkama na kojima je nastupao Rovanperä, doći ćemo do zaključka da je aktualni svjetski prvak osvojio 8 bodova više, točnije 122 boda.

Zbog toga njih dvojica u sezonu ulaze kao glavni konkurenti za naslov. Hoće li presuditi Finčeva sposobnost da pobjeđuje u serijama ili Belgijčeva konstantnost? Ostaje za vidjeti.

Promjene pravila

Nova WRC sezona donosi i neke novosti, a tri se ističu kao one koje bi mogle uvelike utjecati na tijek prvenstva.

Najveća vijest je uklanjanje hibrida. Hibridni pogon uveden je 2022. godine kada je standardnom motoru dodana baterija, ali povećani troškovi proizvodnje automobila pogonjenog na taj način doveli su u pitanje ostanak trenutačnih proizvođača u sportu, te odagnali ostale od pridruživanja.

Mijenja se i sustav bodovanja. Prethodne smo godine imali suludu situaciju unutar koje je postojala mogućnost da najbrži vozač tijekom vikenda na kraju ne osvoji najveći broj bodova. Novi sustav bodovanja nagrađivat će 10 najbržih vozača na kraju vikenda (25-17-15-12-10-8-6-4-2-1), bodovi za “Super Sunday” će se dodjeljivati u nešto izmijenjenom obliku (5-4-3-2-1), dok bodovanje za Power Stage ostaje nepromijenjeno.

Posljednja velika promjena je novi dobavljač guma. Nakon četiri godine uloge službenog partnera na tom polju, Pirelli odlazi iz sporta, a zamijenit će ga Hankook. Još je uvijek rano za prognozirati kako će ova promjena utjecati na događanja na stazi, no neki izvještaji govore da je tijekom testiranja bilo puno manje pucanja guma nego prijašnjih godina. Hoće li to tako ostati i kad krene natjecanje, ostaje za vidjeti.

Novi vozači (i timovi)

Silly season”, tj. sezona kiselih krastavaca u WRC-u nije toliko uzbudljiva kao u Formuli 1 ili Moto GP-u.

Najveća vijest je prelazak Francuza Adriana Fourmauxa iz M-Sporta u Hyundai gdje će se pridružiti svjetskom prvaku Thierryju Neuvilleu i Ottu Tänaku. Sva trojica imaju ugovore za cijelu sezonu, a za sada nema naznaka da će južnokorejski tim na pojedine utrke doći s dodatnom posadom.

M-Sport je morao naći zamjenu za Fourmauxa pa će tako svoj debi u WRC1 klasi imati Josh McErlean. Ovaj 25-godišnji Irac protekle je tri sezone proveo u WRC2 klasi, bez prevelikih uspjeha. Mjesto je “zaslužio” prvenstveno zbog sponzorskog novca kojeg donosi timu, te se od njega ne očekuju borbe za pobjede.

Luksemburžanin Grégoire Munster trebao bi predvoditi tim. Ovo će mu biti druga sezona za M-Sport. Prošle je godine tri puta bio među TOP5 u utrkama, te je i od njega teško za očekivati da se bori za najvišu stepenicu pobjedničkog postolja. Kao povremeni vozači, za M-Sport će se tijekom ove sezone pojavljivati Latvijac Mārtiņš Sesks i Grk Jourdan Serderidis.

Za kraj nam ostaje branitelj konstruktorskog naslova – Toyota Gazoo Racing WRT. Kod njih se u sedlo vraća dvostruki prvak Kalle Rovanperä, koji će predvoditi tim, a stalni partneri će mu biti Elfyn Evans i Japanac Takamoto Katsuta. Povremeno će im se pridruživati osmerostruki svjetski prvak i legenda ovog sporta Sébastien Ogier. Francuz se već nekoliko godina odlučuje na to da tek povremeno vozi utrke u sklopu WRC prvenstva.

Toyota ove godine na grid dolazi s dva tima. Barem će službeno to tako izgledati. Drugi tim, kreativno nazvan Toyota Gazoo Racing WRT2, bit će dom samo jednog vozača. Aktualni prvak WRC2 klase Sami Pajari, promoviran je u full-time vozača WRC1 klase nakon što se prošle godine pojavio na tri vikenda.

Finac će, naravno, samo na papiru biti odvojen od ostalih Toyotinih vozača, te će u prvenstvu timova skupljati bodove za Toyota 2 ekipu, ali će u ostalim aktivnostima biti smatran punopravnim članom glavnog Toyotinog tima.

Bez Hrvatske ove sezone

Na ovosezonskom WRC kalendaru nalazi se 14 utrka, što je prvi put od 2008. godine da ih je više od 13. Croatia Rally se neće naći na kalendaru, ali se vraća u WRC društvo 2026. i 2027. godine, no tu će se naći neke druge zanimljive lokacije.

Tako će sredina travnja, inače predviđena za Hrvatsku, biti rezervirana za odlazak na Kanarske otoke koji će po prvi puta ugostiti Svjetsko rally prvenstvo. Osim toga, prvenstvu se pridružuju još dvije stanice. Po prvi puta utrka će se održati u Paragvaju (kraj kolovoza) te Saudijskoj Arabiji, gdje će se krajem studenoga održati veliko finale WRC sezone.

Za Ofenzivu piše: Hrvoje Gjulić

Komentari