Max Verstappen je prošlog vikenda u Austriji upisao svoju petu uzastopnu pobjedu u ovoj sezoni. Bila je to ujedno i 19. pobjeda Red Bulla u zadnjih 20 utrka što potvrđuje dominaciju te momčadi. Iako je do kraja sezone još 13 utrka, šampiona već znamo.
Verstappen ima 81 bod više od momčadskog kolege Sergia Pereza te su priče o potencijalnoj borbi za naslov prvaka između dva Red Bullova bolida nakon Perezova slavlja u Azerbajdžanu brzo ugašene. Moralo bi se dogoditi čudo svjetskih razmjera ili neka ozbiljna nesreća koja bi zaustavila Maxov dominantni pohod ka naslovu prvaka.
Nakon prošle sezone u kojoj je bio dominantan, Verstappen to ponavlja i ove godine, a trenutno je teško vidjeti budućnost u kojoj mu netko može konkurirati. Kada biste upitali kladionice da vam sastave ponudu u kojoj bi uložili na Verstappenovo osvajanje naslova u još iduće tri sezone, koeficijent vjerojatno ne bi bio jako visok.
Formula 1 se tako približava ponavljanju ere dominacije Mercedesa za koju se često govori da je uništila atraktivnost gledanja tog sporta. Istini za volju, Red Bull je i dalje daleko od te razine dominacije. Mercedes je osam uzastopnih godina osvajao naslove pri čemu je sedam puta naslov prvaka osvojio njihov vozač, a od toga je Hamilton titulu prvaka osvajao šest puta.
Dominacija se također očituje i u sposobnosti drugog vozača. Naime u periodu kada su njihovi vozači osvajali naslova, Mercedes je u 37% utrka imao vozače na 1. i 2. mjestu na podiju. Red Bull je u ovoj i prošloj sezoni ostvario to u 27% utrka.
Međutim, iako još nismo došli do te faze, izgleda da je gotovo neminovno kako će do slične dominacije doći. Izuzev možda ulaganja u Aston Martinu, ne postoje dovoljno snažne indikacije koje trenutno pokazuju da će ijedna momčad u dogledno vrijeme ugroziti Red Bull te ćemo ime šampiona znati unaprijed još neko vrijeme.
Sama draž oko borbe za naslov prvaka bi tako mogla biti jednako izgubljena kao što je bila u vrijeme dominacije Hamiltona, a Formula 1 će se opet morati boriti zbog toga sa stigmom dosadnog sporta.
U toj borbi postoje dva faktora, jedan zbog kojeg gledanost Formule 1 raste unatoč tome što znamo tko će biti prvak, dok je drugi onaj koji sport pretvara u cirkus. Oni su Netflix i FIA.
Serija Drive to Survive je napravila čudo za Formulu 1, pogotovo na području SAD-a. Svaka sezona serije je sve gledanija, a dovelo je to i do porasta gledanosti samih utrka. Na američkim kanalima je gledanost utrka u 2022. porasla za 28% u odnosu na 2021., dok je utrka u Miamiju postala najgledanija utrka u povijesti na njihovom području.
Putem Netflixove serije su gledatelji uspjeli pobliže upoznati vozače ili pak šefove timova te su sukladno tome postali njihovi navijači. Dobar dio gledatelja ne gleda utrku Formule 1 kako bi vidjeli tko će pobijediti, već što će napraviti ljudi koje simpatiziraju. Team radio jednog Carlosa Sainza je primjerice gledateljima mnogo zanimljiviji otkako su upoznali Sainza putem Netflixove emisije i to generira dodatnu privlačnost ka samim utrkama.
Ono što pak gledateljima stvara problem, a što čini sport cirkusom pogotovo u ovoj sezoni, su odluke FIA-e. Ono što je trebala biti iznimka skoro pa postaje pravilo, a radi se o kaznama koje FIA dijeli nakon same utrke što uništava bilo kakvu napetost utrke.
U Saudijskoj Arabiji su suci ustanovili da je Fernando Alonso pogrešno parkirao bolid na startu zbog čega je dobio 5 sekundi kazne. Kasnije snimke su ustanovile da su još barem dva bolida bila parkirana slično. Alonso je svoju kaznu odradio u boksu pri safety caru te je završio na kraju utrke na trećem mjestu. Međutim, FIA je naknadnim pregledom snimke ustanovila da su mehaničari Aston Martina dirali bolid Alonsa prije isteka vremena kazne zbog čega je dobio dodatnu kaznu nakon čega je izgubio mjesto na postolju zbog nove kazne od 10 sekundi. Tu cirkusu nije bio kraj jer se FIA oglasila par sati nakon te kazne i ipak vratila Alonsu 3. mjesto. Sama činjenica da u toliko dugom vremenskom periodu ne znamo tko je treći na utrci uništava svaku draž same utrke.
Stvar je bila još gora nakon zadnje utrke održane u Austriji gdje je kažnjen čitav niz vozača drugi dan nakon utrke. Radi se o stazi na kojoj vozači imaju ogromnih problema s granicama same staze te je s obzirom na broj prekršaja očito kako nije problem u sposobnosti samih vozača, koliko u konfiguraciji staze.
Alex Albon je nakon utrke komentirao: “Rečeno mi je da sam prvi prekršaj napravio u 20. krugu i pomislio sam da je to dosta dobro. Pomislio sam ok, greška u 20. krugu, vozit ću 21. krug malo opreznije, ali dobivam opet upozorenje. 22. krug, vozim oprezno, dobivam opet upozorenje. 23. krug dobivam kaznu. U tom trenutku nisam ni koristio rubove staza, no rekli su mi tada da se upozorenja i kazne odnose na greške počinjene prije 15 krugova. Kako na to reagirati?”
Pravila su jasna i nema spora oko toga da vozač mora dobiti kaznu ukoliko vozi van linija, ali ogroman je problem ako vozač nije upozoren ili je prekasno upozoren da to radi. Lando Norris je izjavio kako je vidljivost iz samog bolida takva da je vozaču nemoguće procijeniti ide li bolid par milimetara van te linije pa samim time vozač ne može prestati ići van linija ako ni ne zna da ide van njih.
Uz sav novac koji sport zarađuje, uz svu moguću tehnologiju koja je potrebna sportu u kojem se razlike mjere u tisućinkama sekunde, sramotno je da mijenjanje poretka 24 sata nakon utrke postaje normalno. Kao što je sramotna i činjenica da je ekipa Aston Martina brže i sposobnije revidirala događanja na stazi od same FIA-e.
U konačnici, dobili smo sport u kojem znamo unaprijed šampiona, ali u kojem više pretjecanja upišemo nakon utrke nego li tijekom same utrke zbog kazni koje FIA primjenjuje prekasno. Netflix im je pomogao u izgradnji imidža, ali FIA se dobrano trudi da isti uništi.