
Do nedavnog otkaza Christian Horner je bio najdugovječniji šef neke aktualne F1 momčadi. S tom titulom je Red Bull doveo do osam vozačkih i šest konstruktorskih naslova tijekom punih 20 sezona. Njegova era u Red Bullu je bila dinamična, jer nisu sve godine izgledale bajno.
Bilo je i onih kada Red Bull jednostavno nije bio konkurentan. Takva se uspostavila i ova, no za razliku od onih prošlih kada je rješenje bilo vidljivo na horizontu, ovoga puta ga nema. Ne samo to, već je nagovještaj pada Red Bulla počeo još puno ranije.
Horneru je otkaz s pozicije šefa momčadi prijetio i prošle godine. Na početku 2024. godine je bio optužen za seksualno uznemiravanje i kontrolirajuće ponašanje prema jednoj zaposlenici unutar momčadi. Hornerova krivica nikada nije bila službeno dokazana, a on je uspješno prebrodio te probleme i pod napadima McLarena još jednom s Maxom Verstappenom osvojio novi naslov vozačkog prvaka.
Prošlogodišnje optužbe su sigurno imale utjecaj na ovogodišnju odluku da se Horneru da otkaz, unatoč tome što će Red Bull jasno zauzeti stav da radi to primarno zbog loših rezultata u prvenstvu. Međutim, Horner nije postao problem prošle godine, već su odnosi njega i ostalih članova ekipa postali narušeni i ranije. Za cijelu situaciju nije ni kriv bio samo on, već cjelokupno vodstvo Red Bulla, a samo koju godinu kasnije se ekipa počela urušavati kao kula od karata.
Tijekom vikenda Velike nagrade SAD-a 2022. godine preminuo je Dietrich Mateschitz, suosnivač i suvlasnik Red Bulla te osnivač Red Bull Racing momčadi. Ravnoteža moći unutar matične kompanije Red Bulla se počela mijenjati, a posljedice su pogodile i F1 ekipu.
For 40 years, Red Bull’s ownership was elegantly simple:
— Vincenzo Landino (@vincenzolandino) July 10, 2025
49% Austrian side (Mateschitz family)
49% Thai side (Yoovidhya family)
2% Chalerm Yoovidhya (personal stake)
And it’s a change in that 2% stake in that may have led to Christian Horner’s departure. pic.twitter.com/aZIeRhlvoe
Na papiru je 2023. za Red Bull bila fantastična. U neviđenoj dominaciji je Verstappen slavio u čak 19 utrka od 22, a u još dvije je slavio njegov momčadski kolega Sergio Perez. Jedini čovjek koji je upisao pobjedu, a da nije vozio Red Bullov bolid je bio Carlos Sainz Jr. za Ferrari u Singapuru.
U toj sezoni za povijest su mediji izvještavali o prvim trzavicama između Hornera i savjetnika Red Bulla, a po mnogima i pravog šefa, čovjeka koji vuče konce iza Hornerove fasade za medije i Netflix, Helmuta Marka. Marko je tada tvrdio da je Horner počeo preuzimati previše samostalne odgovornosti te da želi učiniti vođenje ekipe diktaturom.
Situaciju je morao smirivati Verstappen koji je izjavama za Sky Sports davao do znanja da je zajedništvo ključni faktor za uspjeh Red Bulla. Situacija je tada mogla rezultirati odlaskom jednog od njih dvojice, no Verstappen je istaknuo da uspjeh Red Bulla pokazuje koliko je stabilnost važna.
„Svi ostaju na istim pozicijama. To nikad nije bilo tema rasprave. Kad vam ide dobro, i momčadi ide jako dobro, važno je zadržati ljude koji su ključni za taj uspjeh. Svi to znaju. S naše strane, sve je uvijek bilo jasno. Ne znam zašto su ljudi izvan tima u to sumnjali. Nama je uvijek bilo jasno da to mora ostati tako.
Max Verstappen za Sky Sports 2023.
Verstappenove riječi su jako brzo pale u vodu. Sumnja u Hornerovo ponašanje prema spomenutoj djelatnici je otkrivena i ranije nego li je pokrenuta službena istraga, a paralelno su ključni ljudi koji su stajali iza Red Bullove dominacije počeli odlaziti iz ekipe. Uz to, Jos Verstappen je poprilično javno i vidljivo pokazivao nezadovoljstvo sa situacijom u ekipi.
I will just leave this here and think what have redbull actually done by saving Horner in that sexual assault scandal #F1 pic.twitter.com/o8pweDaHT6
— V F1 (@swiftsambi) August 1, 2024
Red Bull se uljuljuškao u sigurnost da može zadržati sve ljude unutar svog tima jer zašto bi itko napustio pobjedničku ekipu? Međutim, druge momčadi su iskoristile navedene tenzije i počele su nuditi ugovore ljudima koje Red Bull nije uspjevao kontrirati, niti svoje tadašnje djelatnike uvjeriti da ostanu u ekipi.
Odlazak glavnog dizajnera Roba Marshalla najavljen je sredinom 2023. te je on otišao u McLaren, a mozak operacije i čovjek za kojeg stručnjaci tvrde da je praktički samostalno učinio Red Bullov bolid takvim kakav je, tehnički direktor Adrian Newey, je potvrdio da odlazi iz ekipe u svibnju 2024., dok je ostao do 2025. raditi još na dizajnu Red Bull superauta, RB17. U devetom mjesecu prošle godine je potvrdio da odlazi u Aston Martin.
Dva ključna čovjeka Red Bulla su otišla te nije slučajno da su sada u dvije ekipe koje ili bilježe najveći uspjeh ili se predviđa da će ga imati iduće godine kada se radikalno promjene pravila natjecanja. Marshall s McLarenom ide po drugi konstruktorski naslov, a Aston Martin prema trenutnim najavama radi na bolidu koji bi trebao biti dominantan iduće godine. Sportski direktor Jonathan Wheatley je također objavio svoj prelazak u Sauber tri mjeseca kasnije.
Iako je Wheatley od te trojice možda bio i najmanje važan, ali ipak važan, faktor dominacije, on je jedan od rijetkih koji je javno izjavio da su unutarnji nemiri imali utjecaja kod tih odlazaka. Dakako, i Wheatley je u rukavicama izjavio da su ljudi odlazili iz Red Bulla ne potpuno svjesni loše atmosfere, ali dala se iz tih riječi iščitati istina.
There is a chance by the end of this year, almost everyone in this photo will be gone from Red Bull
— Daniel Valente 🏎️ (@F1GuyDan) July 9, 2025
Christian Horner – Gone
Adrian Newey – Gone
Jonathan Wheatley – Gone
Sergio Perez – Gone
Max Verstappen – TBD
We just saw an F1 empire suffer a slow, painful death. pic.twitter.com/3hK1g5LHYR
Zaključno s petim mjesecom prošle godine, što se podudara s odlaskom Neweyja, Verstappen upisuje svoju šestu i sedmu pobjedu u Španjolskoj i Kanadi, a nakon toga je morao čekati sve do 20. utrke prvenstva kako bi opet slavio. U Brazilu i Kataru je došao do svoje osme i devete pobjede što je ujedno i njegova šampionska sezona s najmanjim brojem pobjeda.
U tekućoj sezoni je postalo jasno da Red Bull nije stao na noge nakon tih nereda koje su im pogodile stožer te ih relevantnim drži tek jedna stvar, a radi se o nadljudskom talentu Verstappena koji je donedavno i s objektivno poprilično lošijim bolidom, ne samo od McLarena nego i od nekih drugih ekipa, bio u igri za naslov prvaka.
Verstappenova budućnost je sada isto u pitanju te je šef Mercedesa Toto Wolff izrazio jasnu namjeru da želi vidjeti aktualnog prvaka u svom bolidu iduće godine. Nizozemac o tome zasigurno i razmišlja, pogotovo kada analizira situaciju ove sezone. Od 172 boda koje je Red Bull osvojio, njegovih je 165. Liam Lawson nije osvojio niti boda, a Yuki Tsunoda je osvojio tek sedam te je čak i lošiji od Lawsona koji je u međuvremenu osvojio više bodova od njega vozeći za sestrinsku ekipu Racing Bulls.
Yuki Tsunoda has finished 5 straight races outside of the points.
— Daniel Valente 🏎️ (@F1GuyDan) July 8, 2025
It’s the first time a Red Bull driver has done that since 2008. pic.twitter.com/0rjKa5v7oI
Da stvar bude još gora, 2026. bi mogla biti još problematičnija jer u toj godini Red Bull po prvi put isporučuje vlastitu pogonsku jedinicu kao proizvođač. Sasvim je logično očekivati da će momčad imati neke “početničke greške”, a način na koji su ove godine odgovorili s razvojem bolida nakon spomenutih odlazaka ključnog osoblja ne sugerira da će se stvari radikalno promijeniti do iduće godine.
Na kraju je Horner taj koji prvi plaća cijenu trenutnog neuspjeha, ali i strmoglavog pada forme, te mu više ne pomaže činjenica da je vodio momčad kroz rast i pad forme kao u periodu između osvajanja naslova sa Sebastianom Vettelom i kasnije Verstappenom. Uzroci zaostatka za vodećim tada su bili jasni i popravljivi, no ovoga puta nema svjetla na kraju tunela.
Red Bull je imao impresivnu eru tijekom koje su upisali 124 pobjede u 405 nastupa. Primjera radi, Ferrari ima 248 u 1109. No, brojnim se ekipama u Formuli 1 dogodio trenutak kada je njihovo carstvo palo i kada je izgradnja novog morala početi s novim osobljem kroz dugotrajan i mukotrpan proces. Izgledno je da to čeka i Red Bull, i to vjerojatnije bez Verstappena nego li sa njime.