Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 28)
Komentar

Norris i Piastri: Blagoslov i prokletstvo dvaju prvih vozača

McLaren iza sebe ima povijesnu sezonu u kojoj je osvojio prvi naslov konstruktorskog prvaka u 27 godina. Usred sezone preuzeli su primat kao najbrži bolid na stazi i na krilima otkrivene brzine te mladog vozačkog dvojca ostvarili povijesni uspjeh.

Lando Norris i Oscar Piastri činili su taj šampionski dvojac. Obojica su u takvu situaciju došli relativno neiskusni – Piastriju je to bila tek druga sezona u Formuli 1, dok Norris u svojih pet prethodnih sezona nikada nije imao bolid na razini konkurencije za pobjede i naslov.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ipak, od Norrisa se više očekivalo, a to je i opravdao. Od 24 utrke u 20 se kvalificirao ispred, a u 17 završio je utrku ispred Piastrija. Njegove četiri pobjede i 13 postolja najviše su pogurali McLaren prema osiguravanju titule pobjedom u Abu Dhabiju ispred dva vozača Ferrarija, glavnog konkurenta za naslov.

Ove sezone McLaren je nastavio dominaciju u performansama bolida, ovaj put od samog početka. Norris je otvorio sezonu pobjedom u Australiji i izgledalo je kao da započinje šampionsku sezonu u kojoj će predvoditi momčad, ali već od druge utrke dinamika u momčadi počela se mijenjati. Piastri je u idućih pet utrka uzvratio s četiri pobjede u Kini, Bahreinu, Saudijskoj Arabiji i Miamiju te tako po prvi put u karijeri preuzeo vodstvo u poretku vozača. Norris je u Imoli, Monaku i Austriji uspio smanjivati zaostatak koji je Piastri u Španjolskoj i Kanadi ipak održao. Razlika je sada na 15 bodova, a nakon Kanade bila je i na 22, čime je Australac istakao ozbiljnu kandidaturu za prvog vozača McLarena i glavnog favorita za osvajanje naslova.

Toliko različiti, a jednaki

No, za definiranje prvog vozača u McLarenu potreban je veći kontekst od samog broja bodova na papiru. Piastri se ove sezone prije svega ističe svojom dosljednošću. Imao je jednu pogrešku u promjenjivim uvjetima na otvaranju sezone u Australiji zbog koje je završio deveti, ali od tog trenutka vozi jako čisto prvenstvo. Nema krucijalnih pogrešaka, ne odstupa previše od svog standarda, a njegov standard dovoljno je brz za redovno osvajanje bodova i održavanje vodstva.

S druge strane, Norrisova sezona totalna je suprotnost. Njegovu sezonu obilježava niz pogrešaka – loš prvi krug u Miamiju i sudar s Piastrijem u Kanadi najveće su od onih u utrkama. Slabija forma i pogreške prate ga i u kvalifikacijama sa lošim Q3 krugovima u Imoli, Bahreinu i Kanadi, kao i sudar sa zidom zbog kojeg je ispao u Saudijskoj Arabiji. Drastičan pad forme u kvalifikacijama, koje su mu lani bile najveća snaga, potvrda su priče o bolidu u kojem se Norris ne osjeća toliko ugodno i koji nije prilagođen njegovom stilu vožnje, nešto o čemu su pričali i on i šef tima Andrea Stella.

Uz sve pogreške i poteškoće, ono što Norrisa drži blizu u borbi činjenica je da je on i dalje brži McLaren na većini utrka ove sezone. Prije sudara u Kanadi sustigao je momčadskog kolegu koji je započeo četiri mjesta više, i to na čistu brzinu, bez sigurnosnih automobila ili sličnih vanjskih strateških utjecaja. Takve situacije već su nekakav uzorak koji se ponavlja. U Miamiju i Saudijskoj Arabiji također je tempom bio najbrži vozač na stazi u situacijama gdje se greškama udaljio od situacije u kojoj bi okrunio brzinu pobjedama.

Uz takvu situaciju, relativno malu razliku u poretku i nagovještaje da je McLaren uspio prilagoditi bolid Norrisu u Austriji, borba za prvenstvo potpuno je otvorena za nove rasplete i narative. Piastri se i dalje smatra prvim favoritom, i ako se nastave dosadašnji trendovi oba vozača, njegova dosljednost će prevladati. No, kakva god da situacija bude, ona se neće riješiti do samog kraja, što znači da će McLaren ući u neugodan period vođenja dva konkurenta.

Tek se u zadnje dvije utrke vodeći dvojac sukobio na stazi, a u obje su njihovi okršaji koketirali s eskalacijom. Sudar koji je Norris skrivio u Kanadi na kraju je naštetio samo njemu i tako nije utjecao na momčad, a Piastrijevo kasno kočenje u Austriji centimetrima je izbjegli sudar koji bi ih obojicu poslao u šljunak. To je plod ovakve dinamike u momčadi koja će samo postajati sve napetija što sezona ide dalje, no McLaren već neko vrijeme svojim odlukama pokazuje da se ne boji toga.

Presedan su postavili lani

Prošle sezone kad je McLaren preuzeo primat, Max Verstappen već je bio u velikoj bodovnoj prednosti, a Norris je bio drugi u poretku i započinjao svoj autsajderski pokušaj pritiska na Maxovu dominaciju. U toj situaciji, u tom trenutku, Velika nagrada Mađarske zauvijek će obilježiti ovu generaciju McLarena jer su tada postavili presedan oko politike dva prva vozača.

Piastri je vodio utrku s dvije sekunde prednosti prije posljednje runde odlazaka u boks. Norris je svoju zamjenu guma odradio krug ranije od momčadskog kolege te ga tako undercutom prestigao. Britanac se odvojio i povećao prednost na šest sekundi, ali McLaren ga je natjerao da vrati poziciju jer su smatrali da su njihove strateške odluke negativno utjecale na momčad. Postavili su primjer na ekstreman način u kojem je Norrisu oduzeta druga pobjeda u karijeri koja bi ga dodatno približila u borbi za naslov, i to zbog prioritiziranja jednakosti dvaju vozača.

Povijest ne ide u prilog McLarenu

Svaka dominantna momčad koja je imala određenog prvog vozača imala je jasnu razliku između bržeg i sporijeg vozača. Verstappen i Lewis Hamilton su osvojili po četiri naslova sa Valtterijem Bottasom i Sergiom Perezom, jedan manje nego što je Michael Schumacher osvojio s Rubensom Barrichellom. To su sve tandemi dominantnih momčadi oko kojih nije bilo velikih rasprava o tome tko je brži, kompletniji i općenito bolji vozač.

Zato Norris i Piastri po mnogim stvarima spadaju u drugu kategoriju. Politika momčadi, različitost u navikama, stilu i vrlinama, a u isto vrijeme sličnost u učinku stavlja ih u kategoriju dominantnih ekipa koje su pokušale ukomponirati prva dva vozača. To je ideja koja u teoriji zvuči dobro zbog dva jednako brza vozača koja će brzinom biti konkurentnija, ali u praksi se mnogi neizbježni problemi pojavljuju. Kombiniranje timskog cilja, individualnog cilja i zdrave atmosfere jako je teško u takvim situacijama u kojima se stvaraju tenzije i sukobi interesa.

Ayrton Senna i Alain Prost i njihove dvije sezone u McLarenu su najpoznatiji povijesni primjer takvog dana, kao i Sebastian Vettel i Mark Webber u Red Bullu i njihov poznati Multi 21 incident koji lijepo sažima negativnu stranu dinamike dva prva vozača i tenzije koje uzrokuje. Bottas je Hamiltonu doveden kako bi Mercedes smirio odnose u momladi – Nico Rosberg mu je uspio uzeti naslov sezonu prije u atmosferi koja je eskalirala i na stazi i van staze, a devet godina prije toga imao je i okršaj s Fernandom Alonsom u McLarenu u sezoni u kojoj su imali najbrži bolid, ali su zbog unutarnjih borbi i tenzija propustili oba naslova te sezone.

Koliko god je Formula 1 nepredvidiv sport, McLaren se ne mora bojati situacije iz 2007. i ispuštanja naslova jer nijedan od izazivača ne izgleda dovoljno konstantan da bi ih ugrozio. No, povijest na uči o tenzijama koje se prelijevaju na različite načine koje se prelijevaju na različite načine kad se dva protagonista zakače u istoj momčadi i o negativnom smjeru u kojem to zna odvesti dugoročnu putanju momčadi.

Norris i Piastri su dvojac koji će oduševljavati i učiniti ovu sezonu zanimljivom na vrhu, ali svojoj momčadi će stvoriti veliki izazov koji se dugoročno ne može svrstati pod slatke brige. Put koji McLaren aktivno bira je put povijesno neizbježnih turbulencija i kaosa, a način na koji će navigirati kroz te poteškoće dugoročno će odrediti njihov smjer i definirati njihovu eru dominacije.

Za Ofenzivu piše: Duje Granić

Komentari

Povezano