Od generacije X do generacije Alpha, mnoge stvari su se promijenile. Među njima je i okruženje u kojem djeca odrastaju. Razvojem tehnologije su došli mobiteli, kompjuteri i igrače konzole koji su donijeli nove načine zabave. Unatoč novim načinima zabave zbog koji djeca sve češće ostaju u svojim domovima, neke stvari su ostale iste. I dalje se na igralištima igra nogomet te se i dalje skupljaju sličice.
Kao člana generacije Z, sličice su bile dio mog djetinjstva. Sve je počelo sa šest godina kada je izašao album Euromania: sličice karikatura igrača za EURO 2008 koji se igrao u Austriji i Švicarskoj. Tada nisam imao album nego sam skupljao samo sličice koje su mi bile zanimljive. Prvo skupljanje sličica u album je bilo ono Lige prvaka u sezoni 2011./2012. Skupljao sam ga s bratom te nam je glavni cilj bio skupiti sve sličice igrača naših omiljenih klubova: Chelseaja i Manchester Uniteda. Većina tog albuma je bila popunjena, ali na kraju ga ipak nismo uspjeli ispuniti do kraja.
Stoga smo odlučili da ćemo idući album kojeg budemo skupljali sakupiti do kraja. Dvije godine nakon su na red došle Panini sličice za Svjetsko prvenstvo u Brazilu. Tada nešto stariji i mudriji, ispunili smo cijeli album u kojem smo i popisali sve rezultate prvenstva. Kroz godine bih često uzeo taj album kako bi se prisjetio samog prvenstva i igrača koji su na njemu igrali, ali to je ostao posljednji album kojeg sam popunjavao.
Skoro 10 godina kasnije, ponovno sam počeo skupljati sličice. Posljednji album sam popunio kao osnovnoškolac, a sada kao student ne tražim sličice igrača na Europskom ili Svjetskom prvenstvu, nego igrača HNL-a.
HNS i Panini su napravili hit proizvod
Hrvatski nogometni savez je krajem studenog objavio da su s Paninijem sklopili ekskluzivni, višegodišnji ugovor kojim Panini postaje jedina tvrtka službeno ovlaštena za proizvodnju kolekcionarskih proizvoda za SuperSport Hrvatsku nogometnu ligu, elitno hrvatsko klupsko natjecanje. U istoj objavi je najavljeno i plasiranje albuma sa sličicama za sredinu prosinca.
Album ima 48 stranica te je dom za 317 različitih sličica. Kao i većina stvari koje radi Panini, album je prilično kvalitetan, ali ima i par nedostataka. Slike momčadi se sastoje od dvije sličice koje nisu idealno rezane pa te fotografije mogu izgledati nespretno. Na primjer, na grupnoj fotografiji Rijeke Lindon Selahi ima tri oka. Također je stranica „trenuci za pamćenje“ ostala nedorečena te se na njoj moglo osmisliti puno bolje ideje od sličica za drugo mjesto Hajduka ili trećeg mjesta Osijeka iz prošle sezone. Također su mnogi nezadovoljni što neki igrači nisu prisutni u albumu. U potpunosti je razumljivo nezadovoljstvo ljudi, ali problem HNL-a je što se treneri i igrači često mijenjaju u klubovima, pa i nije lagan zadatak za svaku momčad „pogoditi“ idealnih 20 igrača koji će dobiti sličicu.
Unatoč određenim nedostatcima, HNL sličice su u samom startu postale teški hit. Album i sličice su pušteni u prodaju u subotu ujutro ekskluzivno na prodajnim mjestima Tiska, a do podne su gotovo sve zalihe bile rasprodane. U narednim danima su i druge trgovine počele prodavati sličice koje su brže odlazile s polica nego što su dolazile. Potražnja za sličicama je toliko velika da je gotovo tjedan dana nakon plasiranja albuma u prodaju i dalje iznimno težak zadatak pronaći sličice u trgovinama.
HNS podcijenjuje svoj proizvod
S obzirom na to da nisu u stanju zadovoljiti početnu potražnju, izgleda da su Panini i HNS podcijenili interes za svojim proizvodom. To nije prvi put da HNS podcjenjuje proizvod koji ima. HNL je uvjerljivo najgledaniji sportski sadržaj u Hrvatskoj, ali krovna nogometna organizacija i vlasnici TV prava ne ulažu velike napore u razvoju ovog brenda.
Potpuno je suludo da je tek prošle sezone lige dobila svoju službenu loptu što bi trebao biti neki minimum minimuma kod izgradnje prepoznatljivosti lige. Također ne postoji unificirani font za brojeve i slova na dresovima prvoligaša te je neozbiljno kad određeni klubovi u 2023. godini imaju isključivo brojeve na poleđini dresova. Ne bi bilo realno očekivati da HNL napravi „makeover“ kao što je to napravila Premier liga devedesetih godina prošlog stoljeća, ali trebao bi postojat određeni standard, a ne da utakmice konstantno kasne sa svojim početkom te da liga nema nikakav vizualni identitet.
Na fenomenu HNL sličica krovna nogometna organizacija može naučiti važnu lekciju
Skoro je tjedan dana prošlo od izbacivanja albuma u prodaju, a Hrvatsku i dalje trese euforija oko sličica koje su neki počeli i preprodavati na internetu. Dok se staro i mlado zabavlja s skupljanjem sličica, HNS iz ovoga može doći do jedne važne spoznaje. HNL je proizvod koji ljude itekako zanima te ima veliki potencijal koji HNS ne razvija. Potrebno je razvijati sami brand lige te komercijalizirati i stvari van striktnih utakmica koje se igraju vikendom; bilo to kroz razvoj vizualnog identiteta lige, ubacivanjem HNL-a u nogometne igre kao što su EA FC (bivša FIFA) ili kroz kolekcionarske proizvode.
Dok su sličice ispunile svoj primarni zadatak da zabavljaju mase, HNS-u njihov uspjeh može poslužiti kao podstrek da počnu ulagati dodatne napore u razvoju najgledanijeg sportskog proizvoda u Hrvatskoj.