Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 28)
Komentar

Utrke konja su opet hit, razlog tome je što vlasnik konja možete biti i vi

Utrke konja su jedan od onih sportova čije tragove pronalazimo još u antičkom dobu. Arheološki nalazi vezani za antičku Grčku te njihove Olimpijske i Panhelenske igre, ili pak oni vezani za Rimsko Carstvo, Bizant, Perziju i Egipat, redom pokazuju da se radi o sportu koji je zabavljao mase godinama.

U kasnije doba, konkretnije u 17. stoljeću, su utrke konja postale sport rezerviran za engleske kraljeve i plemstvo. Kralj James I. je navodno 1605. godine sam pronašao savršeno mjesto za postaviti tribinu s koje može gledati svoje konje kako trče po stazi, a nakon toga su se stvorile i prve konkretne utrke na području Velike Britanije. Od tada se na taj sport gledalo kao na sport kraljeva jer konji nisu bili jeftini, a vlasnici istih su bili izuzetno bogati.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U godini 2023. situacija izgleda potpuno drugačije. Obični ljudi, mladi i stari, bogati i oni s prosječnim primanjima, bilo da su se nalazili na tribinama, ispred televizora u svojim domovima ili pak u kafićima, su urlali od sreće kada je konj Mage projurio po stazi Churchill Downs kao najbrži konj Kentucky Derbyja. Slična je euforija bila mjesec dana kasnije, kada je na drugoj utrci Triple Crowna, Preakness Stakesu, Mage bio treći najbrži konj.

Slavili su dakako oni koji su se kladili na Magea u te dvije utrke, no veće je slavlje bilo kod 391 vlasnika samog Magea. Naime, konj više ne mora biti u vlasništu jedne osobe, već se mogu kupiti njegove dionice čime sami postajete vlasnik. Radi se o Commonwealthu, sportskoj investicijskoj aplikaciji koja je dostupna svima.

Commonwealth funkcionira tako da možete kupiti udio trkaćeg konja za samo 50 dolara, a potom zarađujete dio dobitka kojeg je konj osvojio tijekom utrka. Aplikacija bi mogla biti revolucionarna za ovaj sport koji je upao u dosta problema u zadnjih nekoliko godina. Od 2000. do danas je zatvorena 41 staza među kojima je i Arlington pored Chicaga, koji je ugašen nakon nešto više od 100 godina postojanja.

Neke staze spašavaju razne kladionice ili kasina, no više ni oni ne žele trošiti svoje resurse na njihovo održavanje. Sport je tako u potrazi za novim sponzorima, novim obožavateljima i u konačnici porastom popularnosti. Unatoč tome što ljudi i dalje vole pogledati Kentucky Derby i još nekoliko velikih utrka, malo njih zanima sport kroz ostatak sezone. Commonwealth bi mogao djelomično riješiti taj problem.

Nakon što je Mage pobijedio u Kentucky Derbyju, 8000 ljudi se registiralo na aplikaciji što je 400 ljudi više od broja ljudi koji su došli drugi dan na stazu gledati ostale konje nakon održanog Kentucky Derbyja. Preston Troutt, vlasnik jedne od najpoznatijih farmi za uzgajanje konja, je ušao partenrstvo s Commonwealthom te je rekao kako on vidi tu suradnju kao najbolji način razvoja sporta.

“Ne morate znati apsolutno ništa o utrkama konja. Dovoljno je samo da ste voljni uložiti barem 50 dolara i riskirati da bi ih mogli jednom izgubiti. Čeka vas s time iskustvo koje nije slično niti jednom drugom.” – rekao je Troutt.

Kako je nastala aplikacija?

Brian Doxtator je diplomirao financije te je konstantno tražio neki novi poslovni pothvat. Kao poduzetnik je bio na nekoliko utrka konja te je cijenio sport, ali nikada nije otišao korak dalje od sklapanja poslova s ostalim poduzetnicima na tim utrkama. Marketinške platforme za mobilne aplikacije te tvrtka za organizaciju vjenčanja su mu bili glavni projekti, no odlučio je da želi probati nešto drugo.

Na sajmu automobila 2018. je jedna tvrtka nudila udio pojedinog Lamborghinija koji je bio izložen što je zaintrigiralo Doxtatora. Bila je to mogućnost da običan čovjek bude dio nečeg skupog i rijetkog. Međutim, Doxtator nije vidio kakvu interakciju može to stvoriti s potrošačem. Konkretni objekt u kojeg treba uložiti mu se nije svidio, no koncept je. Uslijedilo je daljnje planiranje.

Amerikanci na sportske događaje svake godine troše u prosjeku 55 milijardi dolara. Sport je stavka života u kojoj čovjek može pokazati svoju odanost, bilo svojem fakultetu, svom gradu ili određenom sportašu. Takav odnos i privlačnost pobjede nad konkurentom stvara u široj slici spektakl.

Doxtatoru je palo napamet da bi mogao prilagoditi model Lamborghinija na sport tako da običan čovjek ne bude vezan uz sportaša ili tim samo kao navijač, već da bude dio te priče kao dioničar. Raditi to s timskim sportom je komplicirano jer niti ima toliko dostupnih atraktivnih ekipa, niti postoji direktna financijska nagrada koju timovi ostvare prilikom pojedine ligaške pobjede. Htio je nešto jasno i konkretno što svakom običnom čovjek može biti vidljivo. Kada je otišao ponovno slučajnu na jednu utrku konja, shvatio je da je to ono što traži.

Partnera za pothvat je pronašao na Instagramu. Chase Chamberlain je objavio kako je potrošio 5.000 dolara na kobilu te da je slavila na utrci. Kopajući po internetu, Doxtator je vidio da se Chamberlain bavi start-upovima i raznim manjim poduzetničkim pothvatima te mu se javio s prijedlogom. Chamberlain nije ni pročitao sve stranice plana do kraja i već je bio spreman napustiti sve što radi i uložiti sav novac u ovaj projekt.

Zajedno s poslovnim planom, radili su na aplikaciji, uvidjevši da ako žele ciljati na mlađu publiku, trebaju biti prilagođeni korisniku i imati potpuno spremnu mobilnu verziju aplikacije. Kako bi istu pokrenuli, Komisija za vrijednosnice i burzu je zahtjevala da unutar aplikacije imaju na samom startu konja u ponudi kako bi pokrenuli posao pa su tako krajem 2020. potrošili 20.000 dolara na konja imena Biko. Uvrstili su ga u aplikaciju i ponudili prijateljima i obitelji te su jako brzo rasprodali sve dionice.

Model Commonwealtha je tako zaživio, ali nisu bili sigurni je li Biko upravo onakav konj kakvog su tražili. Naime, htjeli su da ulagači mogu kupiti dionice konja koji se natječe na velikim utrkama, a ne samo običnim trkama tijekom tjedna. Shvatili su da Biko nije konj kojeg žele te su refundirali potrošeni iznos svima koji su kupili njegove dionice.

Sin vlasnika jedne od najvećih farmi u SAD-u, WinStara, Preston Troutt je u Commonwealthu vidio isti onaj entuzijazam i želju koja je omogućila njegovom ocu da pokrene uspješnu farmu konja prije 25 godina. Naime otac mu je još tijekom osamdesetih radio na marketinškim inovacijama za telekomunikacijske industrije te je tu firmu prodao za nešto više od 3 milijarde dolara kako bi osnovao WinStar.

Nakon godinu dana pregovora WinStar i Commonwealth su sklopili dogovor. Chamberlain je birao konje, a WinStar je pružao potrebnu podršku za njih. Prvi konj kojeg su ponudili u aplikaciji je bio Country Grammer. U samo 90 minuta se prodalo svih 2.277 dionica u iznosu od 113.850 dolara. Dva dana nakon što su ponudili konja, on se ozlijedio pa je Commonwealth opet nudio povrat novca, no ovoga puta ga nitko skoro nije prihvatio. Osam mjeseci kasnije, Country Grammer je bio prvi na Dubai World Cup utrci te je osvojio 14.5 milijuna dolara, a od tih 14.5 se 1.5 milijun podijelilo na 2.277 dioničara.

Doxtator i Chamberlain nisu ni sanjali da će neki njihov konj tako brzo osvojiti toliko vrijednu nagradu, a još luđe im je bilo što su uopće imali konja koji će se natjecati na prestižnom Kentucky Derbyju, kamoli da će isti slaviti na njemu. U trenutku slavlja je Mage donio svojim vlasnicima 95 dolara po dionici, no isti taj Mage je nakon utrke dosegao vrijednost od 5 milijuna dolara, a kako dionica u slobodnoj prodaji putem aplikacije za tog konja više nije bilo, postoje i oni koji su zaradili prodajom dionica.

Ono što je zanimljivo je što je na samoj stazi bilo nekoliko dioničara Magea i apsolutno nitko od njih nije pohitao pogledati na mobitel koliko je zaradio nakon pobjede. Ljudi su padali preko ograde dok su čekali kako pravno gledano njihov konj prelazi ciljnu liniju, a to je ono što su ovi entuzijasti primarno htjeli postići.

Naravno, cijela priča se, kao uostalom u svakom sportu, vrti oko novca, što djelomično priznaju i oni sami, no zanimanje za ovaj sport se drugačije nije moglo generirati. Tako bi moderna tehnologija mogla utrkama konja vratiti popularnost koju nije imala godinama, možda čak i stoljećima. U međuvremenu, Commonwealthu su pristupili i prvi golferi u čije karijere također možete uložiti. Bilo je samo pitanje vremena.



Komentari

Povezano